Narrow your search

Library

ULB (15)

KU Leuven (10)

LUCA School of Arts (8)

Odisee (8)

Thomas More Kempen (8)

Thomas More Mechelen (8)

UCLL (8)

VIVES (8)

UCLouvain (7)

ULiège (7)

More...

Resource type

book (32)


Language

English (20)

French (12)


Year
From To Submit

2009 (32)

Listing 1 - 10 of 32 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Service integration in schools : research and policy discourses, practices and future prospects
Authors: ---
ISBN: 9087905882 Year: 2009 Publisher: Rotterdam ; Taipei : Sense Publishers,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This is an important and timely collection in which recent research and interpretations are reported and debated. The papers provide a scholarly analysis of a range of significant issues, complexities and recurring themes. They provide theoretical, empirical and practical perspectives on what is involved in co-working and explore the ambiguities, contradictions and fragmentations in a new policy area that cuts across the remits previously held by a number of government departments. Overall, the papers provide a considered and wide-ranging critique of the key research and policy discourses that seek to influence the reformation of services and to remodel interprofessional and interagency working practices. In particular, the collection examines the ways in which the integration of services is operating in practice in the discrete policy contexts of the UK countries; the leadership and management of collaborative working and workforce remodelling; and whether, in addressing the hard questions of the form/s that future school services should take, there are any ‘global solutions’ from new research or from other places that might fruitfully be applied. In addressing these policy developments the collection has multiple readerships in mind and seeks to be both academic and policy relevant.


Book
Repenser la justice dans le domaine de l'éducation et de la formation
Authors: ---
ISBN: 2734211319 9782734211310 Year: 2009 Publisher: Berne: Lang,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Les inégalités sociales à l'école : genèse et mythes
Author:
ISBN: 2130737242 Year: 2009 Publisher: Pars : Presses Universitaires de France,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Les inégalités sociales à l'école sont un sujet récurrent de débats, un objet tout aussi récurrent de politiques éducatives, tout en étant néanmoins, dans notre pays, perçues avec un certain fatalisme. Ne dit-on pas volontiers que « tout se joue avant 6 ans », que l'école est bien impuissante face aux déterminismes familiaux, que la réussite scolaire est biaisée par des inégalités sociales désespérément persistantes ? Pour autant, les diplômes et leurs sanctions sociales (conséquentes) ne sont guère contestés et la méritocratie (ou « l'élitisme républicain ») constitue une idéologie respectée et consensuelle. Ce livre démonte minutieusement, sur la base de recherches contemporaines, les rouages des inégalités sociales face à l'école et en son sein. Ce faisant, il redresse des idées reçues et questionne un certain nombre de mythes. Il interpelle aussi les diverses théories sociologiques qui ont prétendu, dans les années 1970, donner une vision intégratrice des inégalités. Enfin, en dégageant les processus qui engendrent et reproduisent les inégalités sociales à l'école, il permet d'entrevoir des pistes pour briser le cercle de la reproduction de ces inégalités, en donnant sa place, rien que sa place mais toute sa place, à l'institution scolaire.


Book
Les sentiments de justice à et sur l'école
Authors: --- ---
ISBN: 9782804101879 2804101878 Year: 2009 Volume: *76 Publisher: Bruxelles De Boeck Université

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tous les individus, et parmi eux les enseignants, les élèves et leurs parents, sont soucieux de justifier leurs actes au regard de critères de justice. Ceux qui estiment être traités avec injustice - presque le tiers des élèves - mais aussi ceux qui pensent traiter les autres avec injustice, en éprouvent des conséquences multiples et graves. Les recherches convergent vers ce constat. On les trouvera ici présentées par quelques-uns des meilleurs spécialistes parmi lesquels L. Bègue et C. Dalbert pour la psychologie sociale, F. Dubet pour la sociologie, A. Trannoy pour l'économie. Comment, alors, expliquer que les sentiments d'injustice soient si prégnants, si fréquents, à l'école en particulier ? Ce livre apporte des réponses, venues de disciplines différentes et de recherches récentes. L'une est que la force même du besoin de justice se traduit par la négation d'injustices réelles ou par le fait d'en rendre les victimes responsables. Une autre est que tous les acteurs n'ont pas les mêmes représentations de ce qui est juste. Par exemple, les enseignants se soucient surtout d'impartialité, tandis que les élèves se soucient davantage d'être traités avec «respect». En fait, autre leçon des recherches présentées ici, les élèves, comme leurs enseignants, mobilisent une combinaison de plusieurs critères pour juger de la justice d'une situation. Le mérite ne suffit pas, d'autant que tous les acteurs de l'école sont bien conscients que ce critère est souvent bafoué dans la pratique. Des questions scientifiques se posent alors, par exemple comprendre pourquoi ceux qui ont le mieux réussi l'école sont plutôt moins persuadés que les autres que l'école récompense vraiment le mérite. Se posent aussi des questions politiques ou pédagogiques. Comment diminuer le nombre d'élèves qui se sentent traités avec injustice à l'école ? Comment mettre le besoin de justice au service de la justice de l'école ?


Book
Culturally proficient learning communities
Author:
ISBN: 1452273006 1412972272 145220845X 9781452208459 9781452219271 1452219273 9781452273006 9781412972277 9781412972284 1412972280 Year: 2009 Publisher: Thousand Oaks, Calif. Corwin

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Integrating the four Tools of Cultural Proficiency with the Proficient Learning Communities (PLC) framework, this guide provides school leaders with practical strategies for building equity-focused PLCs to help all students achieve. It includes templates, protocols, activities and rubrics for deconstructing student inequalities.


Book
Equity and information communication technology (ICT) in education
Author:
ISBN: 9781433100512 1433100517 9780820452432 0820452432 Year: 2009 Publisher: New York : Peter Lang,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Using equity audits to create equitable and excellent schools
Authors: --- --- ---
ISBN: 1452272271 145220831X Year: 2009 Publisher: Thousand Oaks, Calif. : London : Corwin ; SAGE,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Here, well-known authors in the areas of equity and achievement present practical, easy-to-implement strategies for reducing inequities. The book covers quality equity, programmatic equity and achievement equity.


Book
Financing access and equity in higher education
Author:
ISBN: 9789087907679 9789087907662 9789087907686 Year: 2009 Publisher: Rotterdam : Sense Publishers,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Interrogating heteronormativity in primay schools : the no outsiders project
Authors: ---
ISBN: 9781858564586 Year: 2009 Publisher: Stoke-on-Trent : Trentham books,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
La High School aux Etats-Unis : quelles leçons pour l'éducation en Europe ?
Author:
ISBN: 9782804101961 2804101967 Year: 2009 Publisher: Bruxelles : De Boeck,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 32 << page
of 4
>>
Sort by